Wednesday 4 May 2016

Mongolia...breathtaking view..


Rindu gila nak pergi ke Mongolia..aritu tak sempat nak explore kesemuanya..Entry hari ini lebih kepada gambar-gambar kalau nak cerita selanjutnya dah up kat entry sebelum ni..

Aku naik train bermula dari Beijing..21 days journey..untuk buat Transiberia Trip ni..

Bila aku bagitau orang aku nak ke Mongolia, semua macam heran. Mimik muka dorang macam nak tanya aku "kenapa Mongolia"? ehhhh..dorang tak tau lagi rare lagi best kott...

Train ke Mongolia ni ok. Takde la teruk sangat macam aku bayangkan. Sebab bila kata train dari China, mesti bayangkan kotor. Tapi tak. Ok je sebenarnya. Sebab kitorang lima orang, so aku memang request separate 3 dengan 2. Kalau 4 dengan 1 apa plak rupanya kan. Sian nanti sorang2. and sebab penumpang tak ramai, so takde penumpang lain yang dok skali dalam bilik kitorang. 11.22 pagi train gerak. Time awal2 ni masing2 excited lagi. Merayap sana sini, ambik gambar pemandangan semua. Yang bestnya dalam train ni, tingkap boleh bukak so kepala bolehlah dikeluarkan. Dapat la nak hirup oksigen fresh dari luar..takde la terpengap je dalam tu.








The Train Station










The Journey


The Town


Dah puas layan pemandangan di siang hari dan layan mata di sebelah malam, lebih kurang kul 2.20 petang train sampai kat station Ulan-Bataar. Time sampai tu panas dia sama macam panas kat Malaysia tapi berangin. 













Kat sini pukul 8.30 malam still terang lagi. Maybe sebab nak dekat2 summer dah. Bila dah lapar baru la masing2 menggagau nak carik makan. Bila tanya orang cab dorang cakap ada kedai Turki. Bila dia bawak terasa jauh and dia charge mahal gak. Bila dah sampai rupa2nya dekat je ngan hostel kitorang. Hampeh. Balik jalan kaki ke hostel tak jauh pun tapi rasa macam menakutkan sikit..rasa macam tak selamat.

1 comment: