Monday 11 May 2015

Boracay, Philippines

Its Boracay baby...

DAY 1

Flight to Boracay 4 hours..lama gilerr dah la aku cuak naik flight..sampai Kalibo International Airport dalam pukul 3. Takde time diff between Malaysia and Philippines. Tempat tinggal kami adalah di Station 2. Paling happenin lahhh...kononnnnn

Trip kali ni i gi dengan rakan2 sebaya dari ofis..kami bertiga akan menakluk Boracay :p

Dari Airport to Caticlan dalam 2 jam naik van - naik ferry 15 minutes to Boracay. Tuk gi Boracay kitaorang naik benda alah di bawah ni. Pergi dan balik kena bayar terminal fee & environmental fee.

Sampai jer kat jetty, kami naik sedara mara tuk-tuk dan auto tapi kat Boracay transportation demikian dipanggil Tricycle. Kalau from Jetty to Boracay charges 100peso per tricycle, tapi kalau gerak2 dalam Boracay its around 60peso.

Kami naik tricycle to Station 1 sebab nak booking tuk cliff jumping. Ingat nak buat cliff jumping esok tapi fully booked, so esok kita akan buat program lain.

Lepas tu kitaorang berjalan jalan dan jalan di persisiran pantai..masa jalan jalan tu masa da time tuk sunset around 6pm so kitaorang apalagi cepat cepat gi bayar tuk parawsailing, konon konon nak naik atas tu sambil menyaksikan keindahan matahari terbenam, tapi kalau pergi dgn hubby syok gak, ni pergi dgn adik2. Feeling : - sad :(

Walaupun kitaorang tengok sunset dalam keadaan basah (sebab seluar basah masa nak naik parawsailing tolong jangan pikir yang bukan2 xde sapa2 yg terkencing ke apa) tapi kami tetap enjoy its new exprience. Lepas tengok sunset, tiba2 terasa lapar lah pulak..kitaorang naik tricycle terus pergi ke Pasar D'talipapa nak beli seafood and nak suruh dorang massakkan. The Beach Camp, dia nyer garlic butter memang terrr marvellous in the world

Day 1 - Cost (Wang hangus)
  • Flight MYR600 per person
  • Hotel MYR550 (3 nites)
  • Van 250 peso
  • Terminal Fee 100 peso
  • Environmental Fee 75 peso
  • Parawsailing 800 peso (for 3 pax)
  • Food 1000 peso

DAY 2

Since today tak boleh nak gi cliff jumping, arini kita buat activity2 sendiri. Adik2 tak pernah gi parasailing and helmet diving..so kita pun mulakan activity dengan helmet diving dulu.

Helmet diving ni macam gambar kat bawah lah..Akak xbuat helmet diving coz Im a Diver :p
Adik2 boleh lah try in case teringin nak bagi ikan makan face to face hehehe..

Masa yang diambil tuk helmet diving dalam 15 minit jer. One word to describe helmet diving CUTE! hehehee...

Lepas ni, kitaorang gi plak tuk parasailing. Parasailing ni daripada atas bot. Dalam 15 minit. Dia lepaskan kita dari atas bot and masa nak tarik balik dia rendamkan kita dlm air for few seconds konon2 nyer thrill lah hahaha....

Pas buat semua activity ni, kitaorang melepak jer kat beach sambil minum air kelapa..haaaa what a life!

Misi mencari Jericho Rosales

Abam-abam polis

Day 2 - Cost
  • Helmet Diving 750 peso
  • Parasailing 1300 peso

DAY 3

The day started out as any other day..cehhhh poyo hahaha..
Bangun tido pergi breakfast lepas tu terus kumpul kat Ariel's House tuk pergi ke Ariel's Point. Kena berkumpul dalam kul 10:30. Journey from Ariel's House to Ariel's Point apprx about 40 minutes. Kita akan melepak kat sini selama 4 jam...B.O.R.I.N.G......dah la xde WIFI..denggggg

Kat sini yang famous is the cliff jumping lahh..haha memang mampus nak lompat tuh..maka adengan tolak menolak pun berlaku lah antara kitaorg bertiga hahaha..tak leh nak decide sapa yang nak pergi dulu :p

3,2,1 Jump
Erkkkk..
Add caption

So today is our last day :(  Sedih kot nak tinggalkan Boracay ni, sebab ramai orang ingat I orang Philippines hehe..

Pada hari terakhir ni dalam kami bertiga saya lah yang paling jutawan, so duit lebih lepas dah beli souvenier bagai kitaorang habiskan kat makanan..yeayyyyy!!!! Kitaorang makan kat tempat sama kat Beach Camp

Day 3 - Cost
  • Ariel's Point 2000peso per person
  • Food 1500 peso

DAY 4

Kitaorang check out kul 11 pagi sebab journey nak balik ker airport dalam 2 jam lebih. Kat Boracay ni saya tak pulak jumpa makanan halal. So nak selamat kitaorang semua makan seafood. Transport still the same kena bayar Enviromnental Fee & Terminal Fee & Van

Day 4 - Cost
  • Van 250 peso
  • Terminal Fee 100 peso
  • Environmental Fee 75 peso
I would highly recommend this guy in case any of you all visiting Boracay...murah kottt harga dia, tapi kena pandai tawar menawar lah

1 comment:

1. Makanan di Pasar D'talipapa memang fresh sebab seafood mereka dihantar dengan lori makanan yang cepat dari laut ke pasar tu. Nice blogpost with lots of information!